Poradnik: część 1 – pomysł, domena i serwer

Zaczynam cykl artykułów w formie poradnika w którym postaram się odpowiedzieć na pytanie: jak postawić własny wartościowy katalog stron ? W necie generalnie brak tego typu opracowań – znalazłem jedynie zgredowy artykuł Jak postawić dobrze … katalog ? który koniecznie polecam przeczytać.

Powyższy artykuł nie wyczerpuje jednak tematu do końca stąd pomysł na mój własny cykl porad i wskazówek. W poradniku postaram się zebrać głównie własne spostrzeżenia i obserwacje, to co udało się wygrzebać w archiwach forum PiO ale także to czym podzielili się ze mną najwięksi właściciele katalogów w Polsce (podziękowania dla zgreda i lukas-a) :) Nie wszystko przypomnę sobie od razu dlatego artykuły będę co jakiś czas aktualizował o nowe informacje. Całość podzielę też na kilka części żeby łatwiej było wyszukać to co potrzebne a materiału do omówienia jest naprawdę sporo.

Pomysł:

Zacznijmy od pomysłu – nie ważne czy stawiamy katalog z nudów, dla hobby czy zarobkowo (zaplecza jako powód oczywiście nie bierzemy pod uwagę) – chcemy żeby był najlepszy, najpiękniejszy i najczęściej odwiedzany. Aby tego dokonać musimy sobie zdać sprawę z jednej rzeczy – to jest inwestycja długoterminowa. Jeśli brakuje Ci cierpliwości lub czasu – odpuść sobie. Jeśli wystartujesz na świeżej domenie (a propo domen omówię to w dalszej części artykułu) musisz wiedzieć że koszty zaczną się zwracać najwcześniej po pół roku a może nawet później.

Jeśli mimo to jesteś zdecydowany – określ czy Twój katalog będzie tematyczny czy ogólny. Później nie ma odwrotu więc musisz podjąć tą ważną decyzję już na samym początku. Jaka jest różnica w zyskach i stratach ?

Tematyczny – minusy:

  • mała ilość generowanych podstron w indeksie
  • mniejsza ilość odwiedzin
  • mniejsze wpływy z reklam kontekstowych

Tematyczny – plusy:

  • bardzo mała konkurencja – dobry tematyczny katalog to rzadkość
  • mniej czasu zajmuje moderacja nowych wpisów a i te z kolei są zdecydowanie lepiej opisane, mało spamu
  • silny katalog tematyczny „z historią” może mieć znacznie wyższe stawki za wpisy premium (uwaga: to wcale nie musi oznaczać że suma wpływów z płatnych wpisów będzie wyższa niż w ogólnym katalogu!)
  • większe możliwości pozycjonowania różnych tematycznych haseł
  • możliwość zarobkowania na programach partnerskich
  • Google zdecydowanie „lepiej patrzy” na katalogi tematyczne. Cytat z Google Blog-Polska: Kilka słów o katalogach: Wybierz konkretny temat: Postaraj się zbierać informacje na jeden temat, najlepiej taki, który Ciebie i internautów interesuje. Im bardziej ogólne są wpisy do katalogów, tym trudniej o zachowanie wysokiej jakości wpisów.

Ogólny – minusy:

  • bardzo duża konkurencja – w necie pełno jest płatnych jak i darmowych katalogów
  • dużo czasu zajmuje moderacja nowych wpisów (dobry darmowy katalog to > 100 wpisów do moderacji dziennie), często trzeba poprawiać niedbałe, nieortograficzne lub niegramatyczne opisy, jest dużo spamu
  • mniejsze możliwości pozycjonowania haseł – konkurencja jest tak silna że pozycjonowanie haseł „katalog stron” itd. staje się nieopłacalne
  • w przypadku płatnych katalogów – „walka o PageRank” :) (wpływy rosną wprost proporcjonalnie do długości paseczka – absurdalne ale to opiszę innym razem)
  • Google znacznie bardziej restrykcyjnie podchodzi do katalogów ogólnych – katalog musi „wyglądać” i być naprawdę dobrze prowadzony
  • koniecznie musimy posiadać silny serwer z dużym limitem wykorzystania CPU

Ogólny – plusy:

  • duża ilość generowanych podstron w indeksie – jeśli mamy silną domenę strona „pozycjonuje się sama” ale to opiszę w dalszej częściach poradnika
  • duża ilość odwiedzin
  • większe wpływy z reklam kontekstowych
  • silny katalog „z historią” może mieć naprawdę spore wpływy z zwykłych płatnych kodów jak i premium
  • możliwość mailingu do dużej liczby różnych odbiorców

Jak widać plusy/minusy rozkładają się mniej więcej po połowie – sami więc musicie wybrać co Was bardziej interesuje. Oczywiście najlepszym wyjściem jest posiadanie katalogów zarówno ogólnych jak i tematycznych – wtedy będą się wzajemnie uzupełniać. Jeśli chodzi o najlepsze tematyki pod katalogi tematyczne to Ameryki nie odkryję stwierdzeniem że są to: turystyka, nieruchomości, budownictwo, finanse (tutaj uwaga pozyskać dobre wpisy w tej tematyce jest naprawdę ciężko), praca, edukacja.

Na koniec dobra rada: cokolwiek robisz rób tak aby wyglądało na to że katalog ma służyć użytkownikowi!

Domena:

Jeśli już wiemy jaki katalog chcemy postawić, zastanówmy się nad domeną. Nie… wcale nie nad nazwą… Najpierw zadecyduj czy stawiasz na świeżo zarejestrowaną domenę czy spróbujesz coś kupić na giełdzie/przechwycić w dropped.pl. Wbrew pozorom jest to jedna z ważniejszych decyzji. Silna domena „z historią” (oczywiście pozytywną hehe), dobrze podlinkowana (a jeśli skatalogowana to super), z ruchem, wysokim PageRank i w indeksie da naszemu katalogowi już na starcie mega kopa.

Oczywiście znaleźć domenę która będzie spełniać wszystkie powyższe wymagania za rozsądną cenę jest niemożliwością. Co jest więc najważniejsze ? Na pewno ilość i jakość BL – szukajmy domen które mają dużo, różnych stałych linków z wartościowych serwisów. Następnie archive – im domena starsza tym lepsza (pod warunkiem że przez okres jej istnienia nie było na niej żadnego spamu, filtrów, banów itd.). Nie chodzi tu tylko o szybkość indeksowania naszych wpisów ale także o to czy będą się pojawiać wyżej w indeksie. PageRank i ruch są już mniej istotne ale oczywiście im wyższy pierwszy i drugi parametr tym lepiej (uwaga na PageRank bo w większości wypadków to zwykły fake). Na koniec – kupujemy/przechwycamy tylko domeny w indeksie – dzięki temu mamy pewność że domena nie ma bana. Dobrym przykładem SEOKatalogu który już na starcie zdobył sobie wyższą pozycję dzięki wartościowej domenie jest np. wosinska.pl lub googi.pl

OK przejdźmy do nazwy. W przypadku gdy kupujemy domenę na giełdzie/przechwycamy w dropped.pl nie mamy zbyt dużego pola manewru – na pierwszym miejscu wartość SEO, dopiero potem nazwa. Jednak gdy decydujemy się na nową domenę możemy postarać się o coś oryginalnego. Niekoniecznie musi być to nazwa zawierająca w sobie człon „katalog stron” – lepiej trochę pomyśleć i wymyślić coś ciekawego jak np. katalogujemy.net lub biurofirm.pl

Serwer:

Nie mniej istotną kwestią jest serwer na którym trzymać będziemy nasz katalog. Całe szczęście w razie błędu zawsze możemy serwer zmienić. Na początku wystarczy nam zwykły shared. W przypadku SEOKatalogu oceniam że dopiero od 3-5 tys. UU będzie potrzebny VPS lub dedyk… Na co więc zwracać uwagę przy wyborze serwera ?

  • próg obciążenia procesora oraz jakość sprzętu: katalogi są bardzo często odwiedzane przez roboty sieciowe które niejednokrotnie potrafią „zajechać” serwer. Z tego też względu koniecznie przez zakupem dowiedzmy się na jakim sprzęcie trzymane są konta oraz jaki jest procentowy maksymalny próg obciążenia procesora. Koniecznie włączamy również opcję cachowania stron (PA -> Konfiguracja -> Cache) która uchroni nas przed ewentualnym najazdem „arabskich” robotów. Dobrym pomysłem jest wybór hostingu z monitorem obciążenia – chociaż wyniki jakie podaje nie są do końca miarodajne to taki ogólny pogląd na sytuację pozwala nam w porę zorientowac się w sytuacji, przejrzeć logi apacha, wyłapać IPki z największą ilością wejść oraz zablokować je w .htaccess.
  • transfer: ściśle zależy od skryptu i naszej templatki – im więcej efektownych obrazków tym powinniśmy mieć go więcej. Zakładam że na początek 10GB powinno wystarczyć swobodnie – zresztą większe pakiety można z czasem dokupić za parę zł. Wszelkie obrazki graficzne powinniśmy na wszelki wypadek zapisać do plików .png ze średnią jakością. Oko ludzkie i tak nie wychwyci różnicy a rozmiar plików zmniejsza się znacznie.
  • kwestia pojemności: bez znaczenia spokojnie wystarczy standardowe 1GB.
  • IP: unikalne, a najlepiej dedykowane nie tylko może pozytywnie wpłynąć na indeksacje, pozycjonowanie ale potrzebne jest również ze względów technicznych – przy pobieraniu PageRank wpisów lub aktualizacji statystyk nie jesteśmy tak narażeni na ewentualność czasowego bana.

Pozostają wymogi techniczne aby SEOKatalog działał – najlepiej więc napisać do hostingodawcy zapytanie czy serwer obsługuje to co wymienione w FAQ. Pod tym linkiem znajdziecie również listę serwerów które zostały przetestowane pod kątem działania SEOKatalogu przeze mnie lub innych użytkowników. Nie chcąc żadnego z tych hostingów skrzywdzić podam jednak kilka które uważam za najlepsze zwłaszcza pod kątem wytrzymałości procesora na duży ruch – są to: LaoHost.pl, OmniHost.pl, iSwift.pl

Tyle na dzisiaj – w następnej części zajmiemy się skryptem, templatką i dodatkami. Tymczasem zapraszam do komentowania oraz wytykania błędów. Być może o czymś zapomniałem – jeśli tak to mi przypomnijcie :)

Ten wpis został opublikowany w kategorii Poradnik i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 odpowiedzi na „Poradnik: część 1 – pomysł, domena i serwer

  • Bardzo ciekawy poradnik – wynika z niego, że chyba jednak lepszy jest dobry katalog tematyczny, nawet z kilkuset wpisami, niż przeciętny ogólny, z kilkoma tysiącami…
    A jeśli chodzi o dobre domeny z historią, to bardzo ciężko znaleźć jakąś perełkę…

  • Tematyczny jest lepszy jeśli podchodzimy do projektu naprawdę długoterminowo. Jeśli oczekujemy zysków w krótszym terminie lepszy jest ogólny ale tu z kolei czeka nad dużo więcej pracy żeby przebić się przez konkurencję. Prawda jest taka że najlepiej mieć i jedne i drugie bo wtedy osoby dodające wpisy do ogólnych (a tych jest zdecydowanie więcej) chętnie dodadzą swoje wpisy również do tematycznych.

  • Radziłbym nie polecać omni, sam dobrze wiesz jakie są problemy z tym serwerem/serwerami…

  • Radziłbym nie polecać omni, ostatnio są takie problemy z tymi serwerami że głowa boli…

  • Kiedy można się spodziewać następnej części?

  • Bardzo ciekawy artykuł, przeczytałem od deski do deski. Można spodziewać się ciągu dalszego? Mam wrażenie jakby skończył się w połowie nie poruszając kilku kwestii.

  • Fajne wskazówki. Dzięki za nie.
    I tylko jedno pytanie.
    Czy na subdomenie warto założyć katalog tematyczny w przypadku gdy strona główna dotyczy wypoczynku i rekreacji?

  • Dobry katalog to teraz codzienność, szkoda tylko że wszystkie one są płatne ;(

  • Hehe… bardzo dobry artykuł i nic dziwnego… ja również promowałbym stawianie katalogów o wysokiej jakości, gdyż Google tnie ostro spam… Osobiście zamierzam postawić ponad 100 katalogów tematycznych i mam nadzieję, że mi się uda ze względów czasowych i tematycznych… Może rocznie na każdym katalogu będę zarabiał około 150zł to będę miał pewność, że się utrzyma sam, a przecież o to głównie chodzi w katalogach…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *